Det här är Mustaschkampen!

BingoLottos BingoBloggare Fredrik BingoFredrik 2019-11-05

Varje år under November månad går Mustaschkampen av stapeln, en kampanj till förmån för kampen mot Prostatacancer. Något Bingolotto.se deltar i, och Bingobloggen har därför pratat med Torsten Tullberg, Kampanjledare för Mustaschkampen.

"Män har svårt att prata om sjukdomar, särskilt om de sitter under midjan"

Mustaschkampen som Prostatacancerförbundet står bakom, vad innebär den och vad leder den till?
– I år är det femte året som vi driver kampanjen Mustaschkampen, vars mening är att uppmärksamma prostatacancer och samla in pengar. Anledningen till att detta behövs är att män generellt sätt har svårt att prata om sjukdomar, särskilt om de sitter under midjan. För kvinnor är det lättare, och kvinnor söker sjukvård oftare. Det finns till och med många män som fått hjärtinfarkt som inte sökt sjukvård. Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år drabbas över 10 000 personer så det är en väldigt stor grupp. Men det är inte många som vet om detta. När vi började denna kampanj så var det bara 12 procent av männen som visste att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Nu efter fem år är den siffran uppe på 50 %.

Lösmustascherna är en viktig del i er kampanj också!
– Därför har vi humor med i denna kampanj, i och med att mustaschen är lite rolig. Just för att cancer är jobbigt och tufft att prata om. Om man bara pratar om cancer så är det inte många som lyssnar. Men vi symboliserar denna kampanj med våra lösmustascher, pins och kampanjande för livet.

Hur har utvecklingen sett ut sedan ni inledde denna kampanj?
– Mustaschkampen började från noll, Prostatacancerförbundet hade inte gjort något riktigt utåtriktat och låg långt efter exempelvis Rosa bandet där Bröstcancerförbundet hållit på i 35 år. Men vi fick en bra start. Första året samlade vi in 4 miljoner kronor, andra året dubblerade vi detta till 8 miljoner. Förra året samlade vi in 12,5 miljoner och i år siktar vi på 16–17 miljoner. Vi har fått in flera nya huvudsponsorer, bland annat Coop, där vår mustasch pryder 13 produkter i deras sortiment, såsom juice, flingor, sallad med mera. Vi kommer även synas i elitidrotten då Tre Kronor spelar en landskamp mot Tjeckien i Leksand och arenan kommer kläs i blått och Tre Kronor blir fotograferade med mustaschtumstock, så man kan väl säga att kampanjen börjar bli väldigt folklig.

Viktigt att vända sig till kvinnor

Vilka ambassadörer har ni i detta års Mustaschkampen?
– I år har vi fyra kvinnliga boxare som affischnamn. Mikaela Laurén som är Sveriges främsta proffsboxare. Anna Laurell, med två VM-guld och 4 EM-guld på meritlistan. Sedan har vi Agnes Alexiusson och Love Holgersson, två unga talanger som är med i landslaget och kommer att boxas i OS. De kommer att synas på helsidor och tidningsupplag i bland annat Aftonbladet, i tunnelbanestationer, i radio och på massa andra platser.

Ni använder er av bilder på kvinnor med mustascher i er kampanj. Har det alltid varit så?
– Första året hade vi bilder på män. Då drog vi som sagt in 4 miljoner kronor. När vi gjorde en undersökning på detta efteråt kunde vi konstatera att de som såg kampanjen var män. Men kvinnor såg den inte. För vår del är det viktigt att vi vänder oss till både män och kvinnor. Det är viktigt för att kvinnor är de som får männen att ta sig till vårdcentralen för att testa sig. Oftast är det kvinnan i familjen som svarar för välgörenhetssatsningar och med kvinnor i kampanjen så ökade vår insamling nästa år. Så vi har fortsatt med kvinnor i mustasch och den 13:e november har vi en vernissage med porträtt på alla kvinnor som har varit med oss i kampanjen, vilket är väldigt roligt.

Skillnad på Movember och Mustaschkampen

Är Movember och Mustaschkampen samma sak?
– Movember kommer ursprungligen från Australien, men är också stor i andra länder så som exempelvis England. Men där har de dock ett betydligt mindre Prostatacancerförbund än Sverige, vars förbund hör till de starkaste i Europa. Så Movember och Mustaschkampen är två separata kampanjer, men ibland har det varit så att någon som samlat in pengar till Movember, skänkt dem till Mustaschkampen och vice versa. Men pengarna går ändå till samma ändamål så det gör egentligen ingenting.

Har du själv en stilig mustasch under november?
– Jag har en väldigt fin blå mustasch, som är jättebra när man går på olika evenemang. Bland annat kommer jag besöka BingoLotto den 24 november och då ska allt vara blått, mustasch, kläder, ja allt.

 Mustaschkampens kampanjledare Torsten Tullberg

Vart går alla pengar som samlas in under november månad genom Mustaschkampen?
– De går till Prostatacancerförbundets fond: Prostatacancerfonden, till forskning utveckling, stipendier och opinionsbildning. Viktig forskning om behandlings- och diagnosmetoder. Det test som kom först var PSA-testet som kom runt 1990. Det gjorde att man kunde se att något var fel, men man kunde inte se hur pass allvarlig cancern var. Nu har det kommit fler tester som man kan göra efter PSA-testet. Bland annat en magnetröntgen som hjälper att ställa rätt diagnos. För det är samtidigt väldigt viktigt att inte överbehandla. Mustaschkampen har en ny hemsida där vi lagt upp intervjuer med forskare som mottagit pengar från oss. Alla pengar sätts in på ett så kallat 90-konto så att man vet att de går oavkortat till ändamålet.

Hur ser samarbetet med Folkspel och BingoLotto ut?
 Samarbetet med Folkspel har varit väldigt bra. Vi kom med som medlemmar i Folkspel samma år som vi startade Mustaschkampen. Genom Folkspel har vi kommit i kontakt med ytterligare partners och sponsorer som har hjälpt oss att växa ytterligare och snabbt på en väldigt kort tid.

"Samarbetet med Folkspel och BingoLotto är väldigt viktigt"

Ett viktigt samarbete med andra ord?
– Ja, samarbetet med Folkspel och BingoLotto är väldigt viktigt. Det är härligt att se allt bra som Folkspel gör för föreningslivet. Sådana krafter som er behövs därute! Det kan vara svårt för mindre föreningar att komma igång. Vi började från noll som sagt, och det var darrigt i början men sedan med mycket hjälp av Folkspel fick vi våra huvudsponsorer och då blir allt enklare. Nu driver vi en storkampanj.

Och den 24 November är ni på plats i BingoLotto-studion!
– Ja vi kommer att vara på plats, cirka 20 personer med Mustaschtröjor och lösmustascher, och vi ser verkligen fram emot det. Det ska bli riktigt roligt!

BingoFredrik signatur för BingoBloggen.

Publicerad 2019-11-05

Tillbaka till bloggen


Arkiv