Spelansvar – Tillsammans

Att spela är kul och spännande. Men för att du ska kunna njuta fullt ut behöver det också vara tryggt. Vi kallar det för spelansvar, och det är något vi tar tillsammans.

För de allra flesta som spelar är det ett nöje som är helt ofarligt. Men för att säkerställa en trygg spelupplevelse för alla, är det viktigt att ta spelansvar för att spelandet inte ska ta överhand och skapa problem i form av spelberoende. Därför har vi tagit fram verktyg för dig, så att vi kan att förebygga det – tillsammans.

VAD ÄR ETT FOLKSPELSKONTO?

För att att kunna köpa lotter och spela onlinespel hos BingoLotto behöver du ett Folkspelskonto. På så sätt kan vi verifiera din identitet och att du är över 18 år, samt göra det tryggt och enkelt att ta emot vinster. Folkspelskontot är personligt och skapas med BankID och gäller på både på bingolotto.se och sverigelotten.se som båda är en del utav Folkspel.

VARFÖR MÅSTE JAG SÄTTA EN INSÄTTNINGSGRÄNS?

När du loggar in med ditt Folkspelskonto första gången kommer vi be dig att sätta insättningsgränser för hur mycket pengar du kan sätta in. Det är en viktig del av vårt arbete för att förebygga spelmissbruk och gör det lättare att hålla koll på sitt spelande. Det finns tre gränser du behöver fylla i. Per dag, vecka och månad. Gränserna gäller för samtliga spel och lotterier på både bingolotto.se och sverigelotten.se.

Insättningstaket behöve vara mellan beloppen:
100 kronor till 5000 kronor om dagen
100 kronor till 5000 kronor i veckan
500 kronor till 10 000 kronor i månaden

Om du exempelvis fyller i 100 kronor per dag och 1000 kronor per månad, kan du sätta in max 100 kronor varje dag, men inte mer än totalt 1000 kronor i månaden. 

Insättningsgränser för den som skapar och innehar ett Folkspelskonto för att kunna spela och köpa lotter och onlinespel

KAN JAG ÄNDRA INSÄTTNINGSGRÄNSEN?

Ja, du kan ändra dina insättningsgränser när du vill.

Sänker du din gräns börjar den gälla direkt
Höjer du dagsgränsen börjar det nya beloppet gälla 72 timmar efter midnatt innevarande dygn.
Höjer du din vecko- eller månadsgräns börjar det nya beloppet gälla 72 timmar efter att den aktuella perioden tagit slut.

När du har nått en insättningsgräns kan du inte föra över mer pengar till Folkspelskontot förrän nästa dag, vecka eller månad.

När du nått en insättningsgräns kan du inte:
Sätta in pengar för att kunna köpa lotter eller spel
Höja din insättningsgräns och få den att gå igenom omgående

VAD ÄR TIDSGRÄNSER?

Förutom insättningsgränser, finns också tidsgränser som är frivilliga och anger hur mycket tid du vill lägga på spel.

Du kan ändra din tidsgräns när du vill. Vid höjning gäller det nya tidsgränsen först efter 72 timmar. Gränserna gäller för samtliga spel och lotterier på både bingolotto.se och sverigelotten.se. När du har nått en tidsgräns kan du inte logga in på ditt Folkspelskontot förrän nästa dag, vecka eller månad.

När du nått en tidsgräns kan du inte:
Köpa lotter
Spela onlinespel

ÅLDERSGRÄNS PÅ SPEL

Vi tycker att det är viktigt att se till att barn och unga inte spelar om pengar, eftersom det ökar risken för spelproblem senare i livet. Därför har vi en åldersgräns på 18 år för att köpa våra lotter och onlinespel. 18-årsgränsen gäller även vid inlösen av eventuella vinster.

DITT ANSVAR SOM SPELARE:

Du har som spelare ansvar för ditt eget spelande. Några goda råd till dig som spelar är:
Bestäm i förväg hur mycket pengar du vill använda till spel. Spela aldrig för mer än det beloppet
Om du förlorar, försök inte vinna tillbaka pengarna
Låna aldrig pengar för att kunna spela
Försök att ändra ditt spelbeteende om du märker att det påverkar dig negativt
Tveka aldrig att söka hjälp

NYFIKEN PÅ HUR DITT SPELANDE SER UT?

Ta reda på hur ditt spelande ser ut genom ett snabbt och enkelt självtest! Det tar bara ett par minuter, är anonymt och gratis. Jag vill göra självtestet!

SPELPROBLEMATIK

Om du eller någon närstående har problem med sitt spelande kan du kontakta Stödlinjen för spelare och anhöriga på telefonnummer 020-81 91 00. Stödlinjen erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning över telefon, chatt, e-post och SMS. Stödlinjen drivs av Forum, forskningscentrum för psykosocial hälsa vid Centrum för psykiatriforskning, på uppdrag av Statens folkhälsoinstitut.
Läs mer om spelberoende på Spelberoendes Riksförbund.

TA EN PAUS FRÅN SPELANDET

Behöver du ta en paus från spelandet kan du pausa ditt Folkspelskonto från spel i 24 timmar, 3 månader, 6 månader, 1 år och 3 år. För att göra det behöver du logga in eller kontakta vårt kundcenter.
Du kan också stänga av dig själv från spel hos alla spelbolag som har licens i Sverige. Avstängningen sker via Spelinspektionen och gäller både online och i butik.
Vill du avsluta ditt Folkspelskonto helt kan du kontakta vårt kundcenter för personlig hjälp.

SPER – SPELBRANSCHENS RIKSORGANISATION:

Folkspel är medlem och jobbar aktivt tillsammans med ett antal legala spelbolag i Spelbranschens Riksorganisation – SPER.

Medlemmarna i SPER har tagit fram gemensamma riktlinjer för marknadsföring av spel och lotterier. Riktlinjerna innebär bland annat att marknadsföringen:
inte får vara stötande, påträngande eller vilseledande
inte hävda att utfallet av dragningen i turspel beror på något annat än slumpen
inte får innehålla felaktigheter om möjlighet till vinst
inte rikta sig mot sårbara grupper eller minderåriga
inte får uppmana till överdrivet spelande