Så blir du en influencer

BingoLottos BingoBloggare Anne BingoAnne 2021-09-20

Drömmer du om en karriär som bloggare, youtuber, poddare eller instagrammare? Du är inte ensam! Influencers har onekligen blivit vår tids stora kändisar och många är vi som gärna hade avnjutit en karriär som kan skötas från hela världen och med arbetstider som passar en själv.

Genom sina stora följarskaror i egna kanaler har dagens influencer gått från att vara privatperson till stora varumärken. Varumärken som ibland har större reach och impact (... kanske undrar du nu, vad tusan innebär reach och impact? Lugn! Jag har bifogat en ordlista längst ner i inlägget med alla svåra uttryck. Nu fortsätter vi!) än stora, etablerade mediehus. Att vara influencer har verkligen blivit ett yrke att ta på stort allvar! Men hur gör man för att komma dit? Vad behöver man egentligen tänka på? Och kan vem som helst bli influencer?

Som influencer kan du arbeta från alla platser i världen

Lugn! Jag har svaren. I detta inlägg kommer jag att lära dig hur du bygger och vårdar din målgrupp, hur du skapar rätt innehåll vid rätt tidpunkt och dessutom komma med ett gäng handfasta råd som gör att du kan starta din resa mot en karriär som influencer redan idag. Denna guide kommer ha störst fokus på instagram eftersom det är min personliga favorit bland våra sociala medier, men många av tipsen går självklart att applicera på flera andra kanaler. Häng på!

Steg 1. Vad är din specialitet?

Hitta din nisch. Det är svårt att vara bra på allt och detsamma gäller när det kommer till dina kanaler. För att verkligen kunna pricka in din målgrupp behöver du ha en ganska väl avgränsad plan kring vilket innehåll du vill fokusera på just dina kanaler. Vad är just du bra på? Och vad brinner du för? Är det matlagning, resor, inredning eller kanske mode? Välj en sak, fokusera på det och slipp spretigt content!

Så blir du matinfluencer

Steg 2. Förstå & definiera din målgrupp

Innan du börjar sprida ditt nischade innehåll måste du förstå vilka din målgrupp är, och vad som kommer att tilltala dem rent innehållsmässigt. Om du redan har ett konto kan du börja med att analysera din befintliga följarbas, för att sedan utgå därifrån.

Undvik också att tänka för brett i din målgruppsanalys utan försök vara ganska spetsig. Det gör det lättare för dig att träffa rätt med ditt content!

Så ser du över din statistik som influencer

Steg 3. Producera och publicera content med kontinuitet

En viktig faktor i din framgång som influencer kommer att vara kontinuitet i ditt publicerande. Och visst, det kanske låter som en enkel match att publicera bilder ofta i dina kanaler – men faktum är att kreativiteten kommer att tryta ibland och dessutom behöver du se till att ha ett bra flyt i ditt content.

Svaret på alla dina problem kommer att vara att ha en innehållskalender att utgå ifrån. Det kommer hjälpa dig att sprida ut din kreativitet, få kontinuiteten som krävs och dessutom kommer det att behövas planering för de perioder när du kanske inte är den idéspruta du normalt sätt är. Den hjälper dig också att få en överblick över ditt content och ger dig en slags kontroll över att du håller den röda tråd som vi skapade i steg 1.

En innehållskalender behöver inte vara mer komplicerad än att du enligt ett veckoschema lägger in när och vad du vill publicera.

En innehållskalender kallas även för publiceringsplan & -schema, innehållsplan & -schema eller content calendar, men de brukar innehålla samma saker.

Så gör du en contentkalender

Steg 4. Glöm inte att ha roligt!

Glöm inte att sociala medier ska vara kul! Skapa content som du brinner för och genuint tycker är roligt. Det lyser igenom och kommer att ge större genomslagskraft än om du slentrianmässigt skapar innehåll du tror kommer att få genomslag.

Influencer som tar en selfie på kvällen

Jag får inga följare eller likes. Vad gör jag för fel?

Kanske blir du inte den superstjärna du ville bli över en natt och behöver vara lite mer tålmodig... Eller så har du hållt på ett tag och undrar ändå varför det inte lossnar? Felsök då dina sociala kanaler snabbt genom att svara på följande frågor:

  1. Postar du inlägg tillräckligt ofta? Sociala medier är ett maraton där det gäller att hålla i och hålla ut. För att komma någonvart behöver du posta kvalitativt innehåll kontinuerligt. Och en gång i veckan räcker dessvärre inte. Ha som riktmärke att lägga upp någonting varje dag, i alla fall i början när du bygger din närvaro i kanalen.
  2. Är du för osocial? Sociala medier är just det, sociala. Därför krävs det av dig att du behöver vara intresserad och engagerad i din målgrupp. Sträck ditt engagemang längre än att bara svara på inkommande kommentarer, se till att du ställer relevanta och intressanta frågor hos konton som liknar ditt. Ju mer engagemang – desto bättre räckvidd. Be social on social!
  3. Är ditt content tillräckligt unikt och intressant? Var objektiv nu. Är ditt innehåll tillräckligt intressant för din målgrupp? Sticker det verkligen ut ur mängden? Om du är osäker på det är det dags att steppa upp och börja producera kvalitativt innehåll.
  4. Tänker du igenom dina captions? Det är lätt hänt att man lägger supermycket tid och kärlek på sina bilder och att i all hast glömmer av att bildens caption är nästan lika viktig. Vässa pennan ordentligt och tänk ut riktigt smarta captions som inspirerar, informerar och underhåller din målgrupp.

Ta vackra bilder och bli en influencer
Ibland räcker det inte bara med en bra bild

Några sista snabba tips för att lyckas med dina sociala medier

Kanske har du redan stenkoll på dina kanaler men saknar den sista kryddan? Här kommer mina bästa do’s and dont’s när det kommer till dina sociala medier.

  • DO! Sprid ut dina stories under dagen för att få fler views
  • DO! Använd alla verktyg som apparna erbjuder. Varje socialt medie tenderar att premiera de som är snabba på att använda nya features. Se till att nyttja det för att få bättre reach!
  • DO! Svara på allt för att skapa engagemang. Det innebär att du tjänar på att svara även om det bara är någon som reagerat med en emoji på din story.
  • DO! Använd hashtags. Ja, det kanske känns töntigt, men hashtags är egentligen det enda verktyget för den med färre följare att få ut sitt content brett. Använder man hashtags på rätt sätt kommer dina exponeringar att skjuta i höjden och det kommer att ge ringar på vattnet, såsom ökat engagemang och i slutändan förhoppningsvis även fler följare.
  • DON'T! Redigera dina inlägg i efterhand. Varje inlägg du postar poängsätts automatiskt av Instagram. Poäng får du exempelvis av likes och inlägget kommer att rankas utifrån den poängsättning som görs. Men varje gång du redigerar ditt inlägg nollställs dina poäng och inlägget förlorar sin ranking. Vad har vi lärt oss? Korrläs ordentligt innan du trycker på publicera!
  • DON'T! Köp. Inte. Följare. Förutom att det är helt onödigt att ha botar (och/eller ointresserade) som följare så kommer de inte heller att engagera sig på ett naturligt sätt med ditt content. Det innebär att din engagemangsrate kommer dyka i botten. Dessutom kommer du, om du vill ha samarbeten med företag framöver, ha svårt att förklara varför 95% av dina följare inte stämmer med målgruppen.

Så skapar du ett vackert instagramflöde

Ordlista över sociala medie-begrepp du kanske inte hade koll på

Hade du svårt att hänga med i vissa av begreppen som jag använt i texten? Oroa dig inte. Här kommer en ordlista som förhoppningsvis gör att det klarnar något.

  • Story – Stories är en funktion där du kan publicera många olika typer av innehåll; exempelvis kortare filmsnuttar, bilder, boomerangs eller annat. Skillnaden från ett vanligt inlägg är att en story endast visas i 24 timmar från publiceringstiden.
  • Caption – En caption är en kort beskrivande text som du bifogar till ditt övriga content vid publicering.
  • Reach – Reach är en KPI som redovisar hur många som nåtts av ditt content. Kallas även räckvidd.
  • Feature – Feature betyder funktion, och är alltså i det här sammanhanget ett ord som beskriver de olika typer av tjänster som erbjuds på det sociala mediet i fråga.
  • Engagement – Engagement är exempelvis när någon gillar, delar eller sparar dina inlägg. På vissa sociala medier räknas även ett direktmeddelande som engagement. Engagement är en viktig faktor för att algoritmen ska premiera ditt konto. Engagement kallar också ofta för engagemang, naturligtvis.
  • Emoji – En emoji är ett ideogram som syftar till att komplettera text genom att visa en känsla eller ett ting.
  • Content – Content är kort beskrivet innehåll som publiceras i något socialt medie. Det kan vara allt från text till video eller bild. Ibland kallas content också för innehåll.

Sammanfattningsvis kan man ju säga att det ofta är coolare att svänga sig med engelska ord än svenska.
Passa på och läs om världens första BingoInfluencers här!

BingoAnnes signatur för BingoBloggen.

Tillbaka till bloggen


Arkiv