Drömmer du om en karriär som bloggare, youtuber, poddare eller instagrammare? Du är inte ensam! Influencers har onekligen blivit vår tids stora kändisar och många är vi som gärna hade avnjutit en karriär som kan skötas från hela världen och med arbetstider som passar en själv.
Genom sina stora följarskaror i egna kanaler har dagens influencer gått från att vara privatperson till stora varumärken. Varumärken som ibland har större reach och impact (... kanske undrar du nu, vad tusan innebär reach och impact? Lugn! Jag har bifogat en ordlista längst ner i inlägget med alla svåra uttryck. Nu fortsätter vi!) än stora, etablerade mediehus. Att vara influencer har verkligen blivit ett yrke att ta på stort allvar! Men hur gör man för att komma dit? Vad behöver man egentligen tänka på? Och kan vem som helst bli influencer?
Lugn! Jag har svaren. I detta inlägg kommer jag att lära dig hur du bygger och vårdar din målgrupp, hur du skapar rätt innehåll vid rätt tidpunkt och dessutom komma med ett gäng handfasta råd som gör att du kan starta din resa mot en karriär som influencer redan idag. Denna guide kommer ha störst fokus på instagram eftersom det är min personliga favorit bland våra sociala medier, men många av tipsen går självklart att applicera på flera andra kanaler. Häng på!
Hitta din nisch. Det är svårt att vara bra på allt och detsamma gäller när det kommer till dina kanaler. För att verkligen kunna pricka in din målgrupp behöver du ha en ganska väl avgränsad plan kring vilket innehåll du vill fokusera på just dina kanaler. Vad är just du bra på? Och vad brinner du för? Är det matlagning, resor, inredning eller kanske mode? Välj en sak, fokusera på det och slipp spretigt content!
Innan du börjar sprida ditt nischade innehåll måste du förstå vilka din målgrupp är, och vad som kommer att tilltala dem rent innehållsmässigt. Om du redan har ett konto kan du börja med att analysera din befintliga följarbas, för att sedan utgå därifrån.
Undvik också att tänka för brett i din målgruppsanalys utan försök vara ganska spetsig. Det gör det lättare för dig att träffa rätt med ditt content!
En viktig faktor i din framgång som influencer kommer att vara kontinuitet i ditt publicerande. Och visst, det kanske låter som en enkel match att publicera bilder ofta i dina kanaler – men faktum är att kreativiteten kommer att tryta ibland och dessutom behöver du se till att ha ett bra flyt i ditt content.
Svaret på alla dina problem kommer att vara att ha en innehållskalender att utgå ifrån. Det kommer hjälpa dig att sprida ut din kreativitet, få kontinuiteten som krävs och dessutom kommer det att behövas planering för de perioder när du kanske inte är den idéspruta du normalt sätt är. Den hjälper dig också att få en överblick över ditt content och ger dig en slags kontroll över att du håller den röda tråd som vi skapade i steg 1.
En innehållskalender behöver inte vara mer komplicerad än att du enligt ett veckoschema lägger in när och vad du vill publicera.
En innehållskalender kallas även för publiceringsplan & -schema, innehållsplan & -schema eller content calendar, men de brukar innehålla samma saker.
Glöm inte att sociala medier ska vara kul! Skapa content som du brinner för och genuint tycker är roligt. Det lyser igenom och kommer att ge större genomslagskraft än om du slentrianmässigt skapar innehåll du tror kommer att få genomslag.
Kanske blir du inte den superstjärna du ville bli över en natt och behöver vara lite mer tålmodig... Eller så har du hållt på ett tag och undrar ändå varför det inte lossnar? Felsök då dina sociala kanaler snabbt genom att svara på följande frågor:
Ibland räcker det inte bara med en bra bild
Kanske har du redan stenkoll på dina kanaler men saknar den sista kryddan? Här kommer mina bästa do’s and dont’s när det kommer till dina sociala medier.
Hade du svårt att hänga med i vissa av begreppen som jag använt i texten? Oroa dig inte. Här kommer en ordlista som förhoppningsvis gör att det klarnar något.
Sammanfattningsvis kan man ju säga att det ofta är coolare att svänga sig med engelska ord än svenska.
Passa på och läs om världens första BingoInfluencers här!
Vi har 18-årsgräns för alla våra spel.
Hur ser ditt spelade ut? Gör självtestet
eller ring stödlinjen på 020-819 100.
Mer om ansvarsfullt spelande här
Folkspel, orgnr 802405-2063, innehar spellicens utgiven av Spelinspektionen.