Uppesittarkvällen – Så viktig för alla föreningar

BingoFredrik BingoFredrik 2021-12-03

Den 23 december är det dags för årets bästa TV-ögonblick med BingoLottos Uppesittarkväll. Men det är också en kväll som hjälper mängder av föreningar och klubbar i landet att säkra sin existens. Detta genom en lottförsäljning genererad av BingoLotto och Folkspel.

"Brinner för att göra det tillsammans"

Flera miljoner svenskar samlas årligen framför sina TV-apparater den 23 december för att titta på BingoLottos Uppesittarkväll och inleda julen tillsammans. Enbart i fjol genererade uppesittarkvällen ett överskott på svindlande 100 miljoner kronor till svenskt föreningsliv. Därför är Folkspel måna om att så många klubbar och föreningar som möjligt ska ha möjlighet att vara med och ta del av detta genom att sälja Bingolotter till just denna kväll. Nu är dessutom möjligheterna fler för att kunna utöva försäljning. Bingobloggen satte sig ner med Johan Lindqvist, försäljningschef och Anne Bertelsen, koordinator på Folkspel för att diskutera föreningsförsäljning och hur det fungerar.

johan-lindqvist-folkspel-bingolotto-450x300.jpg

Johan Lindqvist, Försäljningschef Folkspel

Uppesittarkvällen är en av årets största TV-kvällar och en väldigt betydelsefull kväll för föreningar att kunna skapa ett betydande klirr i klubbkassan. Uppskattningsvis hur många föreningar säljer lotter till BingoLottos uppesittarkväll?
- Det är drygt 3000 föreningar och lag som säljer våra produkter till uppesittarkvällen och hjälper till att skapa den tradition som den 23 december har blivit.

Varför är just denna spelkväll så viktig för de klubbar och föreningar som säljer Folkspels produkter?
- Det är generellt stor efterfrågan på lotter, vilket många föreningar nyttjar och aktiverar sina medlemmar i försäljningen. Dessutom är det en hög förtjänst på de lotter man säljer, ca 40%!

Vad gör Folkspel för att göra denna försäljning så enkel och smidig som möjligt för våra föreningar?
- Vi hjälper, helt gratis, föreningen att packa lotter i medlemskuvert med medföljande följeblad. Allt utifrån föreningens önskemål om antal lotter och information som de önskar för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt.

Nu är det otroligt många föreningar som säljer redan, men om det finns klubbar, föreningar eller organisationer som inte säljer uppesittarlotter ännu. Varför tycker du att de ska hoppa på detta tåg kommande år?
- Även om vi har ett stort antal föreningar som säljer via sina medlemmar, finns det fortfarande en enorm marknad. Uppesittarkvällen har blivit en tradition i Sverige och ett av årets största TV-program.

Har du några speciella minnen av någon förening som räddats/eller kunnat göra något viktigt och roligt från sitt överskott efter försäljningen av uppesittarlotter?
- Det finns hur många exempel som helst där föreningar via försäljningen har kunnat hålla nere medlemsavgifter, köpa nödvändig utrustning, anlagt gräsplaner. Så att ta ut exempel vore fel – det finns så många bra föreningar där ute!

Vad betyder det för dig personligen att så många föreningar som möjligt kan sälja så många uppesittarlotter som möjligt?
- Jag brinner för att man i en klubb skall hjälpa till. Att man gör det tillsammans. I dagens samhälle tror jag man i många fall inte ger ungdomar och andra medlemmar chansen att få hjälpa till. Man är rädd för att fråga och vill inte vara till besvär. Min personliga erfarenhet är att 99% av medlemmarna i en förening VILL hjälpa till. Dessutom är det fostrande och kanske det första tillfället man får agera som en säljare – något man har nytta av i övriga livet.

Digital föreningsförsäljning - ett smidigt val

Med teknikens framsteg finns det nu fler möjligheter att som förening eller klubb vara med och fylla på kassan. Digitala föreningsförsäljning har blivit allt vanligare och ett smidigt sätt för de som säljer uppesittarlotter att nå ut till många konsumenter genom internets magiska värld.

 

anne-bloggare-bingolotto.png

Anne Bertelsen, Koordinator Folkspel

Tidigare har man kunnat se många klubbar och föreningar stå i gathörn och inne på köpcentrum och sälja uppesittarlotter, men nu kan man även göra det digitalt, hur fungerar detta?
- Ja, det kan man allt! Det är egentligen väldigt enkelt att komma i gång med digitala försäljning av bingolotter. På vår administrativa säljsajt kan man generera en unik länk till föreningen som leder till BingoLottos hemsida. Alla lotter som säljs via föreningens unika länk tjänar man då pengar på. Så nu kan man även sälja lotter på typ ja, typ Facebook!

Får man samma överskott av försäljningen när man säljer sina lotter digitalt?
- Föreningen tjänar precis samma på de digitala lotterna som på de fysiska. Dessutom slipper man all administration som kommer med fysiska produkter. Rätt fint, tycker jag.

Hur hjälper Folkspel föreningar som kanske vill sälja sina uppesittarlotter digitalt för första gången?
- Det finns en hel del tips och trix att läsa kring digital föreningsförsäljning för den som är nyfiken och vi försöker hela tiden se till att det finns härlig grafik att pynta sin försäljning med. Prata med er säljare så hjälps vi åt!

Vad betyder det för dig personligen att så många föreningar som möjligt kan sälja så många uppesittarlotter som möjligt?
- Ja, givetvis säger ju mitt hjärta som slår för Sveriges föreningsliv att det är otroligt viktigt att föreningar får in alla värdefulla kronor som möjligtvis går. Därför tycker jag att det är himla härligt att vi erbjuder ett sätt för föreningar att bredda sina möjligheter att tjäna pengar, och att det känns himla bra att vi nu erbjuder chans för fler att bidra till föreningens ekonomi genom digital försäljning.

Så letar du eller någon förening i din närhet efter ett sätt att dryga ut klubbkassan, utan att behöva slita ut dig vecka ut och vecka in. Var med i den vackra traditionen som Bingolottos Uppesittarkväll är. För en enkel punktinsats hjälper föreningslivet att växa och det är därför som vi finns till! All information hur din förening kan börja sälja hittar du här!

fredrik-signatur-bingolotto.png

Tillbaka till Bingobloggen


Arkiv