De senaste åren har intresset för matlagning skjutit i höjden. Trender och beteenden kring mat ändrar sig snabbt och det är sannerligen inte helt lätt att hänga med i svängarna! Därför ska jag nu reda ut vilka av världens kök som det pratas mest om, vilka matlagningstekniker som är hetast just nu samt vikten av restaurangkoncept och starka upplevelser. Hoppas att det faller dig i smaken!
Är det Indien, Italien, Mexico eller kanske Vietnam som toppar listan över trendiga världskök? Ja, om vi ska se till specifika rätters trendande är det onekligen spridda skurar kring vilket land som dominerar för tillfället. Napolitansk pizza och välgjord pasta med få ingredienser har länge stått i rampljuset, medan det ett tag dök upp finare hamburgerrestauranger i vartannat gathörn. Även den svenska husmanskosten har varit mer eftertraktad den senaste tiden. I det stora hela är det dock autentiska och orientaliska smaker från Korea och Mellanöstern som gäller i nuläget. Den koreanska maten är oftast kryddstark och brukar bestå av flera smårätter. Nationalrätten kimchi och en hel del andra koreanska anrättningar är dessutom fermenterade, vilket ligger helt rätt i tiden! Maten från Mellanöstern är färgstark och bjuder på massor av spännande smakupplevelser, även om den i regel inte är lika eldig och stark som den koreanska. Hummus, tahini, bulgur, falafel och baba ganoush är några hippa exempel från Mellanöstern som vi förmodligen bara kommer att se mer och mer av framöver.
Det var ett par år sedan som street food fick lov att ta steget in i det gastronomiska finrummet. Vi sa farväl till den trötta fördomen om att street food endast var förenat med snabbmatskedjor och överfriterade pommes för att välkomna insikten om det mångkulturella och fantastiska utbud som street food innefattar. Idag kan vi njuta av street food från världens alla kök och det anordnas såväl SM i street food som festivaler med besök från landets bästa food trucks. Lyxvarianter av korv med bröd, färska vårrullar, poké bowls, tacos med unika smakkombinationer, vegetariska smårätter, friterade churros och ångade bao buns är några rätter som definitivt varit i hetluften vad gäller street food.
Att ”äta med ögonen” har i takt med de sociala mediernas framgång fått en helt ny innebörd och de flesta, åtminstone många av oss, har nog postat en och annan matbild på Instagram i sina dagar. Att vara intresserad av mat är generellt något som lyser starkt på trendhimlen just nu och YouTube och inte minst TikTok har därmed blivit två kanaler som fullkomligt badar i härliga recept, muckbangs, finurliga tips och restauranginspiration. Den världsberömda ”TikTok-pastan” med ugnsbakade tomater och fetaost, bananbrödet med närmare 4,5 miljoner gilla-markeringar, de fluffiga äggen som liknar moln och de supergulliga, amerikanska pannkaksflingorna är bara några exempel som kommit att bli stora snackisar världen över.
Att baka sitt eget surdegsbröd har varit en trend som hållit i sig, eller möjligtvis kommit och gått, under flera år. Det så kallade hipsterbrödet, som framställs genom en lång jäsningsprocess, må fortfarande vara ett kärt intresse bland såväl hipstermän med helskägg som äldre damer i rutiga förkläden, men en trend som blir alltmer tydlig handlar om detaljerna. Förutom att det ska malas eget mjöl till surdegsbrödet har vi dessutom börjat pickla, sylta och safta på en helt ny nivå. Hederlig blandsaft och jordgubbssylt i all ära – men nu är det krusbärschutney, havtornssaft, picklad fänkål och kvittensalsa som gäller. Ju mer unikt, desto bättre enligt trendbarometern!
Hållbarhetstrenden vad gäller livsmedel och matkonsumtion är till vår planets glädje här för att stanna. Den gröna kosten har ökat i allmänhet under de senaste åren och att vara flexitarian, som innebär att man till största del äter vegetariskt, har blivit allt vanligare. Enligt Kantar Sifo och Axfoods Vegobarometer från 2020 är det främst kvinnor och unga som står för den största delen av det vegetariska intaget och hela 58 procent av konsumenterna anger klimat och miljö som det huvudsakliga skälet.
Trendiga vegorätter har helt klart en koppling till vilka kök som är mest attraktiva just nu – alltså Korea och Mellanöstern. Falafel kniper definitivt första platsen av populära vegorätter 2021. Även hummus och alla former av fermenterad mat räknas som trendiga företeelser inom vegokulturen just nu. Fermentering är en urgammal form av jäsningsprocess som handlar om att konservera mat med hjälp av bakterie- och svampkulturer. Vanliga produkter som är idealiska inom fermentering är ost, yoghurt, kål, vin och kombucha och syftet är att framkalla goda bakterier som boostar immunförsvaret och matsmältningssystemet.
Förutom ett större utbud av en grönare kost är ett minskat matsvinn en stor del av hållbarhetsfrågan. Zero waste är ett globalt begrepp som i det stora hela bottnar i att inte producera något skräp. Det handlar om återvinning, att ta tillvara på hela livsmedelsprodukter och inte bara delar av dem och att utesluta emballage i största möjliga mån. Zero waste är något som både matvarubutiker, krögare och privatpersoner arbetar med och du har säkert hört talas om flera olika tjänster som exempelvis räddar överbliven mat från att slängas.
Att handla lokalproducerad mat har länge varit populärt – dels för klimatets skull och för att stödja våra lokala bönder, odlare och producenter – men kanske också för att det blir en mer speciell upplevelse att såväl handla som att äta. Lite vardagslyx helt enkelt! Nu har många svenska odlare dessutom börjat experimentera med livsmedel som i vanliga fall importeras från andra länder – så som pasta av gotländskt durumvete, sötpotatis, quinoa och wazabi. Även dryck har börjat få en större efterfrågan när det kommer till lokalproducerat och spås bli allt vanligare runt om i landet.
De senaste ett och ett halvt åren har milt talat varit speciella – inte minst för all restaurangpersonal. Lösningsorientering har varit A och O för att inte behöva bomma igen restaurangerna och många krögare har med en stor dos innovation och kreativitet skapat nya koncept som öppnat upp nya möjligheter. Vissa restauranger har börjat sälja så kallade ”meal kits”, som består av ett kit med olika råvaror och instruktioner för hur du tillagar samma rätt som du hade blivit serverad på restaurangen. Somliga har ingått samarbeten med kedjor som 7-Eleven medan andra satsar på pop-up koncept eller utökar sina digitala ordersystem. Det finns även dem som går all in på gästernas unika besöksupplevelse, vilket förvisso redan var en trend innan världen stannade upp, men som säkerligen kommer att växa mer och mer.
Det gäller helt klart att sticka ut från mängden. Ett tydligt tema och en röd tråd som genomsyrar konceptet är minst lika viktigt som kvalitén på maten. Punk Royale och Svartklubben, som båda är belägna i Stockholm, är två exempel där man lyckats skapa wow-reaktioner utan dess like.
Punk Royale kan beskrivas som upplevelsernas Nirvana där varje liten smakförnimmelse i den högkvalitativa avsmakningsmenyn tjänar ett syfte. Här möts dekadens med överraskande lekfullhet och på en bråkdel av en sekund efter att ha klivit över tröskeln blir den eventuella tanken på att punken är död som bortblåst.
På Svartklubben njuter man inte bara av god mat till en stämningsfull konsert. Här sitter man, som restaurangens namn vittnar om, i totalmörker! Det sägs ju att övriga sinnen skärps när ett annat försvagas, så du kan ju tänka dig vad mörkret kommer göra för din smak, doft och känsel. Du måste dessutom kommunicera med din middagsdejt helt utan ögonkontakt och kroppsspråk – snacka om att utmana sina sinnen!
Nu för tiden handlar det som sagt inte bara om vad vi äter, utan även hur vi äter. Mindfulness är något som vuxit sig allt starkare och blivit en viktig del av mångas vardag de senaste åren. Metoden handlar om sinnesnärvaro och går ut på att uppmärksamma det som händer i nuet och att ha en accepterande inställning till det som upplevs. Mindful eating innebär ungefär samma sak. Genom att tugga på ett långsamt och koncentrerat sätt blir du mer medveten om hur du upplever maten och hur kroppen tar emot den. På så sätt kan du förhöja njutningen av det du äter samtidigt som det kan vara positivt ur ett hälsoperspektiv.
Att upptäcka nya restauranger och speciella matställen är något som ligger mig varmt om hjärtat. Om vi delar detta intresse borde du spana in mitt blogginlägg om de mest unika caféerna i Sverige. Där får du bland annat läsa om ett 2D-café, ett kattcafé och ett tivolicafé!
Vi har 18-årsgräns för alla våra spel.
Hur ser ditt spelade ut? Gör självtestet
eller ring stödlinjen på 020-819 100.
Mer om ansvarsfullt spelande här
Folkspel, orgnr 802405-2063, innehar spellicens utgiven av Spelinspektionen.