Bakom kulisserna på BingoLotto

BingoLottos BingoBloggare Märta BingoMärta 2022-04-18

Det är något alldeles speciellt med att kliva in genom porten till Warner Bros studio vid Gamlestadens fabriker i Göteborg. En bubblande stämning och en härlig värme genomsyrar luften, trots alla moment som ska falla på plats innan kvällens program går av stapeln.

Det är söndag den 3 april. Klockan är 16.45 och det är exakt en timme och en kvart till programmet startar. Den här söndagen är det Stefan Odelberg som är på plats i studion för att leda säsongens trettonde omgång. Jag och mina kollegor, Jennifer och Caroline, möter honom nästan omedelbart när vi kommer in i studion. Stefan är på strålande humör och i sedvanlig ordning förväntansfull inför vad kvällen har att erbjuda. Det är första gången vi besöker studion bakom kulisserna och Stefan visar oss gladeligen runt bakom scenen, i loungen där personal och artister kan hänga i pauserna och innan det är dags att gå upp på scen, sminklogen samt Stefan och Lottas loge. Medan vi traskar runt mellan de olika sektionerna hejar, skojar och småpratar Stefan med alla vi möter. 

BingoLottos scen i studion

– Något av det roligaste med det här jobbet är mötet med alla människor. Jag har ynnesten att få träffa och prata med så många olika individer, vilket jag tycker är helt fantastiskt, säger Stefan efter att ha minglat med några förbipasserande vinnare som är på rundtur i studion.

BingoLottos programledare Stefan Odelberg väljer kavaj från garderoben i sin loge

Är man programledare på BingoLotto är det väldigt praktiskt att ha en extra garderob med kavajer på jobbet. Här finns alla möjliga stilar och färger som passar de flesta tillfällen. 

Vem bestämmer vad du ska ha på dig? 
– Det är oftast Lotta. Inte Engberg alltså, utan vår stylist som även sminkar oss. Lotta Engberg kan visserligen agera smakråd inför våra storkvällar.

En våg av nostalgi

Vi går även en rundvandring tillsammans med vår kollega John Sarafian, som är PR-ansvarig på Folkspel och en riktig BingoLotto-veteran. John har varit konsult för BingoLotto sedan 2011, men blev förra året anställd på Folkspel. Då en stor del av hans jobb är att bevaka sändningarna och vara på plats ”där det händer” har han varit med på en väldig massa söndagssändningar. Han tar med oss en trappa ner där vi hittar lunchrum, kontor och redaktionsavdelningen, där Warners redaktörer, copywriters och researchers sitter och jobbar om dagarna. Vi kikar även in i det stora lagret, där vi bland annat får syn på spel som endast används vid speciella omgångar och gamla spel vars storhetstid är förbi, vilket får en liten våg av nostalgi att skölja över oss. 

Warners lager med BingoLottos spel som inte längre används

Kvällens artister

Väl uppe i loungen igen träffar vi kvällens artister medan John har rundvisning för några vinnare i ett tidigare program. Den här söndagen har vi inga mindre än Svenne Rubins och Josefin ”Josefinito” Johansson på besök. Vi passar på att ställa några frågor till Josefin till BingoLottos Instagram Story, där vi liverapporterar kvällens händelser. Josefin har precis släppt sin nya låt ”BonBon Bubblegun”, som hon kvällen till ära ska framföra på scen.

BingoMärta intervjuar artisten Josefinito medan BingoJennifer filmar

Det börjar närma sig påsk och då vi alla tre är riktiga godismonster undrar vi såklart vad Josefin helst vill ha i sitt påskägg. 
– Chokladsnäckor och salta S, det är fina grejer det, svarar Josefin som precis som vi ser fram emot påskens härligheter.

Teknikens under 

Innan kvällens program drar i gång måste vi naturligtvis kolla läget uppe i kontrollrummen, som ligger på andra våningen. Här finns fyra olika rum – ett ljudrum, ett rum där någon från Folkspel arbetar med att besvara alla kommentarer och meddelanden som kommer in på BingoLottos sociala kanaler under kvällen, slussen där samtalen med kvällens vinnare äger rum innan de kopplas in i programmet samt ett teknikrum där all teknik som får att programmet att fungera hanteras. Härinne träffar vi Niclas, som jobbat med tekniken på Folkspel i hela 20 år!

Vad händer om det blir teknikstrul eller om något går sönder i programmet?
– Om något tekniskt skulle gå sönder får den som är tekniskt ansvarig springa ner och åtgärda det – byta en kamera eller vad det nu kan vara. Det är faktiskt väldigt sällan något går snett med tanke på hur många program vi har gjort och all teknik som används. Det är fantastiskt att inte fler saker går åt pipsvängen, säger Niclas med ett skratt och gör en gest mot alla hundratals knappar och spakar.

Anställd på Folkspel i ett av Warners kontrollrum

När klockan börjar närma sig 18.00 lämnar vi teknikerna ifred och återvänder ner till loungen. Här har ett stort bord med fika, godis, kaffe och mackor dukats upp och Svenne Rubins sitter redo med sina bingolotter. Stefan befinner sig vid den lilla ingången till scenen, där han laddar upp inför sin entré.

BingoLottos programledare Stefan Odelberg laddar upp inför direktsändning backstage

Tankar hos en PR-ansvarig på Folkspel

Även John är på plats – redo att bevaka allt som händer i programmet. Men utöver att bevaka – hur ser egentligen en vanlig arbetsdag ut för en PR-ansvarig för ett stort TV-program på TV4? Vad finns det för utmaningar? Och kanske något av det viktigaste - vad har en PR-kille som John för dold talang? Efter en ordentlig djupdykning har vi fått svaren på dessa frågor och fler därtill! 

BingoLottos PR-ansvarige John Sarafian i BingoLottos studio

Hur skulle du beskriva en söndag rent arbetsmässigt?
– Det kan vara olika, men jag är oftast på plats här i studion. Sedan kan själva arbetsuppgifterna variera beroende på vad det är för typ av sändning. Idag är det en ganska vanlig sändning. Jag brukar alltid börja med att göra i ordning mitt pressbord. När det är finalspelare på plats ser jag till att göra en förintervju med dem så att de blir lite varma i kläderna, för jag vill att de ska vara med i en artikel sedan. Vi får inte publicera nyheter hur vi vill utan vi måste få ett samtycke från vinnaren först, så det handlar mycket om att etablera en kontakt. En del vill vara med, en del inte. Min uppgift är i runda slängar att få dem att vilja vara med. 

Sedan har jag hand om rundvisningar bakom kulisserna med vinnare eller andra personer som är här på besök. Efter det pratar jag med artisterna och förklarar för dem att vi tar pressbilder som de gärna får använda i sina egna kanaler. För oss är det viktigt att få ut pressbilderna så brett som möjligt. En del artister är väldigt snabba med det och publicerar bilderna på sina sociala medier, medan andra kanske tar längre tid på sig.  

Därefter gör vi en livesändning på Facebook. Då brukar jag bland annat snacka lite mer med artisterna, skoja med personalen och visa vad som händer backstage, så att våra följare får lära känna oss och se mer än det som visas i programmet. Det är ett långsiktigt varumärkesbyggande. När sändningen börjar är min huvudsakliga uppgift att bevaka det som händer i programmet och försöka skapa en story kring vinnarna som ringer in till programmet. Är det någon som ringer in och har en X4-lott eller har en bra story från början försöker jag använda det när jag kontaktar lokaltidningarna där vinnaren i fråga bor. Ibland blir responsen kanon och ibland mindre bra – det kan skilja sig väldigt mycket. Blir det en stor vinst är det oftast lättare. Vid större sändningar, så som Uppesittaren, Nyårsbingo och påsk, bevakar kvällstidningarna oss. Då synkar jag så att de gör intervjuer med Stefan och Lotta och artisterna. Om något händer med lotteriet ska jag även se till att pressen får prata med rätt personer. 

En stor del av Johns jobb är som sagt att bevaka programmet, artisterna, vinnare och andra nyckelpersoner.
– Det är intressant att se hur artisterna förbereder sig inför sändning. Vissa sjunger upp, andra vill ha ett glas kallt vatten. Man tror att det handlar om rutin, men den mest rutinerade gästen kan vara jättenervös medan en debutant som är helt ny i branschen kan vara supercool. Det är väldigt olika. 

Hur ser en veckodag på jobbet ut för dig?
– En vanlig veckodag, som på måndagar exempelvis, har vi har vi alltid ett morgonmöte där vi summerar sändningen internt på Folkspel. Efter det har vi ett redaktionsmöte där vi diskuterar programmet och mer praktiska saker, som vad som funkat bra och vad som kan förbättras till nästa gång. Vi brukar även prata om kommande artister. Sådana möten är det väldigt viktigt att jag är med på, för om jag inte är med och tappar kollen på helheten så kan jag heller inte göra PR.

Vad är den största utmaningen med att jobba med BingoLottos PR?
– Det är ofta en utmaning att få ut en nyhet, för det är inte självklart. Man måste känna in varje situation och hitta en speciell story för varje enskild nyhet som man vill få ut. Man måste också tänka på vad man säger när man pratar med journalister. En gång ringde en känd kvällstidning och frågade om det brann i studion. ”Nja, det var bara en servett som började brinna lite grann”, svarade jag. Då frågade journalisten om det hade kunnat gå illa och jag svarade ”jo, det kunde det väl”. En minut senare ploppar det upp stora rubriker om att det brinner i BingoLotto. Ibland gäller det alltså att vakta tungan när journalister ringer, säger John och skrattar. 

Hur många är ni som jobbar inför och under en sändning?
– Det beror på om det är en vanlig sändning eller en storkväll. Inför en sådan här sändning är vi kanske 40 pers. Det är svårt att säga exakt, men räknar man ihop alla musiker, studiopersoner, kamerapersoner, redaktionen... På plats är det nog i alla fall 40 till 50, skulle jag gissa. Under en storkväll är det omkring 85 personer i crewet samt artister. 

Du har ju ett stort musikintresse. Vilken är din favoritgenre?
– Den är svår! Jag spelar mycket klassisk gitarr och gör gitarrkonserter själv, men sedan kan jag gå i gång fullständigt på låtar som Molly Sandéns ”Husavik” – ni vet den där balladen från Mello. Jag gillar powerpop, om man säger så.

Vad betyder musiken för dig?
– Oj, väldigt mycket. Det är ett intresse jag delar med hela min familj. Min fru gör låtar och musicerar. Vi träffades på musikskolan. Hon jobbar som systemvetare och jag jobbar med PR men vi håller båda på med mycket musik. Hon hade konsert förra veckan och då kompade jag henne på gitarr. Det blir mycket musik hemma, vi har exempelvis en studio i sovrummet. Våra barn är också väldigt musikintresserade. Det är också väldigt roligt med det här jobbet – att jag alltid träffar många andra som är musikintresserade! Det är väldigt inspirerande att träffa musikerna här i studion. Förut snackade jag pedaler med Svenne Rubins. Vi gick dessutom på musikskolan samtidigt och ibland hoppar jag in i bandet när de behöver en extra gitarr.

Artistgruppen Svenne Rubins spelar bingo bakom kulisserna under BingoLottos livesändning
John är sedan många år bekant med flera av bandmedlemmarna i Svenne Rubins.

Vem är busigast av Stefan och Lotta?
– Haha, de är busiga på olika sätt. Stefan har väldigt sjuk humor och kan skrämmas eller skämtsamt höja rösten. Lotta kan få mig väldigt generad och vet precis vad hon ska trycka på för att genera mig. Hon är väldigt rivig och rolig.

Vilket är ditt favoritspelmoment?
– FärgFemman!

Brukar du spela BingoLotto?
– Ja, jag brukar spela på digitala lotter.

Har du hamnat i en märklig situation någon gång under en sändning?
– Ja! Något jag själv aldrig kommer att glömma var när jag själv skulle hoppa in i programmet och spela gitarr med Uno Svenningsson. Jag skulle in på en av två låtar och var på väg att gå upp på scen till fel låt. I sista sekund, precis när jag skulle gå in på scenen, så kom jag på det. Det hade kunnat bli pinsamt. En annan gång skulle jag ta en bild på Britt Ekland precis när hon skulle upp på scen. Då gick inte blixten i gång, så jag råkade liksom hänga med in på scenen med kameran och hamnade i bild. Det var knasigt.

Vad anser du är den viktigaste egenskapen hos en kollega?
– Att vara genuin. Jag vill vara mig själv hela tiden, men man ska ju självklart vara professionell samtidigt – så att hitta balansgången däremellan är viktigt. Att människan syns igenom det professionella är något jag värdesätter högt. Det är viktigt att ta lärdom av varandra också. Jag lär mig mycket av mina kollegor, det är så jag utvecklas och blir bättre.

Har du någon dold talang?
– Jag kan låta som en kaffebryggare och imitera bacon!
John lägger sig genast på golvet och ålar som om han vore en baconskiva i en stekpanna. Otroligt likt, konstaterar vi.

Finns det något du inte kan vara utan under en inspelningsdag?
– 
I matväg? Inget särskilt, men jag måste äta väldigt regelbundet. Det får inte gå för lång tid mellan varje måltid, då blir jag helt sänkt. Inte "hangry", men totalt borta i huvudet.

Plötsligt får Stefan ett samtal i programmet, som endast pågår några meter från oss där vi sitter. På väggen framför oss sitter en stor skärm där programmet visas.
– Nu måste jag kolla när de ringer in! Man vet aldrig när det dyker upp något användbart i PR-syfte, säger John avslutningsvis. 

Gruppbild på Stefan Odelberg, Josefinito och Svenne Rubins på BingoLottos scen

När programmet är slut är det med ett stort leende på läpparna och Svenne Rubins "Han har bytt relä" på hjärnan som vi lämnar studion för den här gången. Kvällens program har bjudit på många skratt, fantastiska framträdanden och flera storvinster. Med andra ord – en riktig pangkväll!

Märta - Bloggare på BingoLotto

Tillbaka till bloggen


Arkiv